Настоящата глава в същност не допринася нищо ново самостоятелно в нашия труд. Тя е по-скоро кратко резюме на всичко изложено дотук, но ние решихме да я прибавим затуй, защото именно само в такава форма може да се даде едно кратко и релефно при това резюме на народния характер, след като подробно разгледахме факторите, които са създали тоя характер.
Българинът по своя характер и наклонности, по проявяваните в попрището на живота тенденции и своите умствени особености е краен индивидуалист. Личното самосъзнание у него е достигнало до максималното свое развитие и c течение на вековете това качество до такава степен се е вкоренило у него, че за проявлението му сега той не прави никакви усилия.
По тая причина българинът рядко може па и не би желал да се подчинява комуто и да било; неговото силно развито интелектуално самосъзнание не може да се помири c каквато и да било деспотическа власт. Българинът сам не е тиранин за никого, даже и за жената и децата си, но а не обича тиранията над себе си, независимо от това, дали тя е политическа или духовна.
Българинът, без съмнение, е умен, методичен, предпазлив, а понякога до известна степен и лукав. Ho именно облягайки се на своята хитрост и на своя здрав ум, той твърде често не може да предвиди и най-простите неща и остава излъган за голямо свое учудване и за учудването на другите.
Като човек c трезв и рационалистически ум, той рядко се вълнува, когато му причиняват зло и рядко може дълбоко да се трогне при вида на стореното му добро; нито злото, нито доброто, обаче, той забравя, а това е именно и ценното у него.
При преследването на известна цел, той е търпеливо настоичив, а най-важното, несполуките не го отчайват, не убиват духа му. За нещастие, обаче, българската воловска"настойчивост не е систематична, лишена е от разумна планомерност. Тая настойчивост у жителите на някои области, например, у софийските шопи, достига до феноменална упоритост, наречена c хубавата турска дума „инат". Ho някои автори1 съвсем неоснователно виждат в това проявление на шопския инат неговата некултурност и крайно скудоумие; нам се струва, наопаки, че не може да се обвинява шопа в умствена тъпота. Той е разумен и в своята разумност е безкрайно хитър и съобразителен. A причината на неговия феноменален инат твърде често е от желанието да не се остави да бъде лъган, c която цел понякога е готов да върши, от точка зрение на логиката, абсурдни постъпки.
Въобще българинът не е склонен към каквито и да било сърдечни и искрени душевни излияния и към откровеничене. Своите интимни, скрити мисли, желания, стремления и действия той рядко открива даже на своите най-близки хора. И радост, и скръб той винаги преживява сам и в тая му крайно целомъдрена сдържаност има известна доза подозрителна недоверчивост към другите, отчасти мощност на духа н интелектуалното съзнание да пренася всичко на саме, па ако щете и отчасти срамежливо целомъдрие, което не позволява никому да прониква в скритите кътчета на неговата душа,.
„Както и да е, — казва Нодо,2 — изучавайки внимателно* българите, не можем да не констатираме, че те нямат никакво психологическо сходство c другите славянски народи. Ha тия славянски народи се приписват като общи черти на характера им: сантименталността, великодушието, а често пъти и химеричността; тогава, когато у българите разсъдливостта, пресметливостта, обмислеността са винаги здрава юзда, която обуздава поривите на сърцето, малко чувствителна и без това. Българите не познават нито мистицизма, нито горещия и великодушен идеализъм, нито откъслечната и разнообразна образованост на русите, нито ентусиазираната сърдечност на чехите, нито умът на поляците".
Българинът е постоянно хладнокръвен. Той рядко се вълнува, рядко се забравя от силни емоции. Явления, които у всекиго другиго биха предизвикали силно възбуждение, него като че твърде слабо засягат, защото той умее да се сдържа, да не проявява своето вълнение; ето тук отчасти се крие w причината, за гдето българската тълпа е тъй спокойна, разумна и съвършено не експансивна и за дето, даже под влиянието на тълпийната психология, българинът не губи съвсем своето самообладание.
По природа не експансивен и не склонен към интимничане, българинът се отнася c презрение, недоверчиво, смята го за комедиянтство, когато види тия качества у чуждестранеца; те пораждат у него подозрение, което скоро се превръща в пълна увереност, какво всичко това иностранецът върши c някаква скрита цел.
Нито в личния, нито в семейния, нито в обществения или политическия си живот българинът знае методичност: той никога не си съставлява систематична програма за своята работа, действува безсистемно, под влиянието на моментите и обстоятелствата.
Българинът селянин рядко дава категорична дума и обещание, тъй като е твърде много мнителен и твърде много трябва да мисли, докато си изясни всичките изгоди и неиз-годи, които могат да последват от това; веднъж обещае ли, обаче, непременно изпълнява дадената дума. Що се касае до болшинството от българската интелигенция, особено патентованата сган, за нея дадената дума нищо не значи; тя обещава само, за да може по-лесно да излъже.
Българинът, както народа-цървулан, така и интелегента, са крайно нерелигиозни; за цялата отвлечена метафизика той не дава пет пари.
„Българите, — казва Нодо — са абсолютно нерелигиозни. .. Това са умове позитивни, материалистически, terre а terre (земни), повече хитри, отколкото сантиментални. Te са толерантни и предоставят вярата на жените, старците и монасите. Политиците преди всичко, по твърде справедливото изражение на Луи Леже, на църковния въпрос в Македония те са гледали само като на средство за вмешателство в турските работи c цел да групират около общата програма своите братя по кръв ... Българите на XX век малко посещават църквата и съвсем нямат дълбоко уважение към поповете". Ho въпреки това, у простия народ има нравствени понятия, принципи на честност и срам, които възникват и се култивират на почвата на развитото у него лично самосъзнание и признаването на чуждата лична свобода. Патентованата сган, напротив, няма никакви нравствени принципи; тя е без чест, без срам и съвсем не се стеснява от своите позорни дела, даже когато те са достояние на всички.
Българинът не самоунижава пред никого; той винаги се държи просто, но c пълно съзнание за собственото си достойнство. При това никакви „салонни" маниери няма у него. Обноските му са груби, примитивни, а понякога даже и шокиращи по своята форма. Ho още по-важно е обстоятелството, че българските и интелегентни, даже и ония, които са бивали зад граница, не се отличават c особено изящество в маниерите. Понякога дами и господа, облечени по „последната мода", са способни на такива постъпки, които не могат да не шокират възпитания човек. Често те вършат неща, за които би трябвало дълбоко да се извиняват и, вместо това, те се задоволяват само c едно просто обяснение на причините.
Нито в обществената, нито в политическата, нито в частната или търговската си деятелност българинът проявява съзнателно творчество. Той никога не се решава на риск. Няма у него оная висша инициатива и творческа предприемчивост, които са могъщият фактор, що движи културата напред.
Българинът не е тщеславен и самохвалко; напротив, той инстинктивно се старае почти винаги да бъде в сянка и да не бъде забелязван. Резултат от това е дълбоко вкорененото особно у българската интелегенция отрицателно качество да порицава, злобно да критикува всичко, абсолютно всичко свое и да го поставя по-долу от всичко чуждо.
Българинът е практичен и материалист до мозъка на костите си. У него личните интереси доминират абсолютно над всичко в живота. Неговият Бог и най-висш идеал в живота е собственият му интерес и в тоя смисъл той не познава абсолютно никакъв идеализъм. За тая черта на българския народ Макензи1 казва: „Това е, според общеразпространеното и не може да се каже лишен» от основания убеждение, което е присадило у българина оная алчност, оная любов към печалби, които, развили се още повече под влиянието на последните събития, посред всеобщото разорение, съблазниха българите да опитат не би ли можало да поспечелят и от оцелялото, без да се стесняват при избора на средствата. Когато незаслужени бедствия постигнат един народ и той дълго време изпитва над себе си тягостта и угнетението, чувството на справедливост и человеколюбие малко по малко се изгубват и на мястото им се явява инстинкта на мъст, който и подбужда хората да вършат гнусни и жестоки постъпки. Няма защо да се чудим, че така е станало и c българите; достатъчно е да си припомним какъв е бил техният живот в последните две години, когато те е трябвало да бъдат поставени тъй лошо между двете воюващи страни3...
Обикновено някои правят една твърде голяма грешка, като приписват на целия български народ несимпатичните черти, алчност и груб егоизъм. Te по-скоро може да се приписват на отделни хора и особено на патентованата сган, от до мозъка на костите си, понякога страстен, фанатичен партизанин, който съвсем съзнателно е готов да пренесе в жертва на партията си и своята чест, и истината, и интересите на народа, и родината си даже. Гдето има двама българи, там непременно има три партии. И рядко може да срещнете в обществото, в салоните, в публичните места свободен разговор за наука, белетристика, изкуство, музика и т. н. Обикновените теми за разговор са партиите, партизанството, политиката; те са единствените, при които българинът се оживява, въодушевява се и искрено взема участие в разговора c вълнение, жестикулации и висок глас.
Българинът е завистлив и понякога завистта му става причина за постъпки, които не хармонират c неговия въобще толерантен характер. От завист, особено българският интелегеят, е готов да извърши спрямо своя съгражданин или чужд човек всевъзможни гадости и крайно отвратителни, гнусни интриги; особено в случаите, когато лицето е конкурент или неговият материален успех косвено може да му повреди, българският интелегент не знае пощада; тогава гой е готов да интригува, да клевети, да оплюва, да каля. Тая именно черта на българина народът е изразил в характерната поговорка: „И аз няма да спечеля, но и него ще съсипя, — на инат"...
Чувството за родината у българина е крайно слабо развито. Ho това не значи още, че той не обича родината си; напротив, той я обича c някаква дълбока, целомъдрена любов, но поради липса на културност и развито самосъзнание, той не умее, не знае как да изрази тая любов. Това чувство съществува у него, той смътно го съзнава, но то не е още оформено, не е приело реална, ясно съзнавана и релефно очертана форма за изказване. У интелегенцията то наистина .е съвършено извратено, обърнато е в средство за демагогия, :за достигане на лични или партийни цели. A ако се вземе под внимание формата, в която то се изразява у патентованата сган, смело може да се твърди, че у нея няма никакво чувство към родината, на която тя гледа като на арена за добиване лични материални блага.
Българинът е във висша степен трудолюбив; работата е за него Бог и като работи, той свещенодействува. Ho тъй като му липсва систематично и планомерно национално възпитание на ума и характера, той от време на време изпада в «състоянието на ленност, от умора просто не работи, а това ^създава в неговата деятелност някакви си незабележими периодически скокове от усилена деятелност към ленност и обратно. Ho въпреки тая неметодичност в работата му, основ-
ната черта на българския характер си остава все пак поразителното трудолюбие.
B полово отношение народните маси са крайно въздържани; строга, даже пуританска нравственост цари всред селските маси. Поразителната своя полова въздържаност народът прояви и на бойното поле, гдето, живеейки между местното население, той не си позволи ни един случай на насилие, не си позволи каквито и да било ексцеси от разврат. Същото, обаче, не може да се каже и за населението от големите градове, а особено за патентованата сган, която проявява тенденцията да създаде от София един Париж в смисъл на полова разпуснатост.
Българинът е във висша степен толерантен към иностранците и въобще към представителите на чуждите националности; няма у него ни национална, ни религиозна ненавист към която и да било чужда нация. Тая толерантност даже понякога достига до престъпност от точка зрение на българските национални и политически интереси. През всичкото време на бойното поле туземното гръцко и арменско население експлоатираше най-безбожно българските войници под благосклонното покровителство на българските власти. Гърци, живущи в България, български поданици и спечелили тук своите богатства, през време на войната отидоха в Гърция, биха се заедно c гръцката армия срещу българите и след войната пак се върнаха в България да продължават прекъснатата си търговия. Под носа на българската полиция цяла София е наводнена c иностранни шпиони и агитатори. B тоя момент, когато всичкото българско население в Македония, стене под гръцкото иго, българските власти приемат гръцките бежанци от турска Тракия и т. н.
Само в един случай българинът проявява нетърпимост към иностранците — когато те успорват материалните му изгоди или ако не може да се конкурира c тях умствено. Ha тая почва именно чрез подземни интриги са биле изгонени от България професор Иречек, Добруски и т. н., въпреки това, че заслугите на проф. Иречека пред България са грамадни и че той би принесъл на страната неоценима полза, би бил гордост за нашия млад университет, както сега е гордост за стария виенски университет. Интригите, дребнавите оскърбления на разните интелегентни заинтересовани нищожества заставиха мастития учен да си отиде от страната ни.
Българинът е въобще прекрасен семейник; дълбоко и някак си целомъдрено той е привързан към семейното си огнище. Той обича семейството и децата си без външно проявле-ние на сантименталност, без афектации.
Към животните, особено към домашните, които са негови другари по труд, българинът проявява истинска любов, примесена c известна доза уважение1, а понякога в това отношение се забелязва и дълбока трогателна нежност.
Българинът се отнася c безподобно хладнокръвие и стоицизъм към своето нещастие. Той не се отчайва, не пада духом, не хленчи, а е някак си индеферентен, безразличен даже към него, което повърхностният наблюдател може да сметне за безчувственост, безсърдечност; в същност това е само признак на здрави нерви, умение да се съвладава и отчасти влияние на фанатизма, който българите хуни са донесли със себе си от средноазиатските пустини. Нещастието, благодарение на основната черта на българския характер — „ината", го възбужда, даже до известна степен пробужда у него енергия, упоритост за постигане на поставената цел и тая железна упоритост много пъти в историческия му живот е оказвала ценни услуги на българския народ, като го подбуждала наново да започне да гради онова, което е бивало разрушавано от неблагоприятно сложилите се условия2. Българинът не знае бездействие и отчаяние.
Андрейчин — „Из психологията на шопа".
2Ludovic Naudeau — „Le soldat bulgare." „La Revue HebdomadaireMr VII, 1913, c. 467.
3 Макензи — „Народи Турции", стр. 29
Панов, T. Психология на българския народ. С, 1914, 150—153, 166—171, 202—206, 210—217, 231—233, 235—244
За мен най-пагубната черта на българина е завистта, всичко друго е поносимо и не прави толкова бели. Ако я нямаше завистта - и както казва и Алеко - ако дадеш на българина вярна кауза - геройства очаквайте от него, господа!
Хубав ден от мен :))))))
Валя